مرکز کار آفرینی بین المللی دانشگاه شمال
مرکز کارآفرینی با عنوان ” مرکز کارآفرینی بین المللی دانشگاه” در جهت اجرای آیین نامه کاراد (طرح توسعه ی کارآفرینی در دانشگاه های کشور) مصوب وزارت فرهنگ و آموزش عالیِ وقت، به منظور ارتقا و توسعه ی فرهنگ کارآفرینی تاسیس گردید.فعالیت های این مرکز در جنبه های آموزش، پژوهش، ترویج و تسهیل و مشاوره در زمینه نوآوری و کارآفرینی است.
این مرکز از زمان تاسیس، فعالیتهای مختلفی را بهصورت توسعه سرمایههای انسانی، برگزاری کارگاههای آموزشی – ترویجی، برگزاری رویدادهای استارتاپی و خلاقانه، رشد و اعتلای دانش کارافرینی و کسب و کار واحد های خلاق و نوآور در دانشگاه شمال ،شرکتها و موسسات مختلف، در حوزه کارآفرینی انجام داده است. از مهمترین آنها میتوان برگزاری کمپ یک هقته ای استارتاپی، برگزاری دوره ارتقا صادرات خدمات فنی و مهندسی، بررسی چالش ها و ارتقا کسب و کار در زمینه ورزش و سلامت، برگزاری رویدادهای رقابتی استارپ ویکندو … و همچنین کارگاههای آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت اشاره کرد.
فلسفه مرکز کارآفرینی
چشم انداز
ايجاد ممتازترين مراكز كارآفريني در دانشگاههاي كشور به منظور ايجاد جامعهاي توسعه يافته و پويا، مركب از افرادي رشدیافته و داراي استقلال اقتصادي (متكي به خود) و با تحصيلات عاليه.
مأموريت
حمایت، تقويت و بارور كردن بنية دانش در زمينة كارآفريني و توسعه و ترويج فرهنگ آن از طريق ایجاد انگیزه برای كارآفرينان و بسترسازی مناسب جهت رشد و ارتقا کسب و کار شان
اهداف
به منظور حفظ پويايي در امر كارآفريني، اهدافي را در زمينه پژوهش، آموزش و ترويج كارآفريني كشور برای ايجاد و توسعه كسب و كارهاي اقتصادي، با توان رقابت بالا در سطح صنعت جهاني
برنامه های جدید مرکز کارآفرینی
تشکیل تیم مدیریتی
جهت سرعت بخشیدن به پیشبرد برنامه ها، لازم دیده شده یک تیم در راس مدیریت مرکز امور و برنامه ها را مدیریت و رهبری نماید. این تیم متشکل از مدیر یا سرپرست/ معاونت اجرایی و مشاور می باشد. که ماموریت ها را سیستماتیک تدوین، برنامه ریزی و اجرا نمایند.
جذب سرمایه گذاران ، همکاری با شتابدهنده ها
تلاش جهت شناسایی و جذب سرمایگذاران و شتابدهنده ها به منظور توسعه کسب و کار های واحد ها و معرفی آن ها به سرمایگذارن خطرپذیر علاقمند و شتابدهنگان تخصصی حوزه های مربوطه
تشکیل تیم منتورینگ (کوچینگ)
جذب گروهی از متخصصین حوزه کسب و کار و کارآفرینی جهت آموزش و پروش واحد های خلاق برای دست یابی به اهداف نهایی خود
ایجاد انگیزه
استفاده از بستر ها رفاهی و ورزشی تحت عنوان " کسب و کار شاد " در جهت ایجاد شور و اشتیاق کارآفرینی و جذابیت برای علاقمندی به کار و تلاش مضاعف با توجه به زیر ساخت های فیزیکی و مکانی دانشگاه شمال
ایجاد بستر بازاریابی و فروش محصولات
مهمترین ضعف شناسایی شده در مرکز شتابدهی عدم فروش محصول و معرفی نامناسب آن به بازار و مشتریان است . در مرکز تلاش می شود ضمن جذب حمایت ها مادی و معنوی بستر های را جهت معرفی و ارائه بهتر محصولات فراهم آید. از جمله راه اندازی استدیو و آتلیه کسب و کار شمال.
رفع نیاز ها
شناسایی گلوگاه ها و نیاز ها در حوزه های صنعت، کشاورزی، سلامت و شهری و ارائه انها به واحد های فناور در جهت رفع چالش ها